سه شنبه،11 ارديبهشت 1403 English

دانشكده پزشكي

Lorestan
University of Medical Sciences


   
    • جستجوي پيشرفته و تركيبي در نرم افزار كاوش

      جستجوي پيشرفته همان جستجوي تركيبي با كمك عملگرهاي منطقي ا ست و براي محدود كردن و دقيق تر كردن جستجو كاربرد ا ساسي دارد. در اين روش با تعيين واژه ها، ميدان فيلد مورد جستجو و نوع عملگر منطقي بين آنها امكان بازيابي مدارك مورد نظر فراهم مي آيد. براي جستجو با اين روش ابتدا اولين واژه مورد نظر خود را كه مي خواهيد در مدارك مورد جستجو وجود داشته باشد، در اولين محل ورود اطلاعات تايپ نماييد و سپس از ليست، تعيين كنيد كه در كدام بخش از بانك واژگان به دنبال اين واژه بگردد. پس از تعيين حوزه جستجوي واژه اول، عملگر منطقي مورد استفاده براي واژه واژه بعدي را مشخص كنيد
      عملگر "و" به معني اين است كه واژه قبل و اين واژه هر دو در مدارك وجود داشته باشند( هريك در حوزه تعيين شده مربوط به خود). عملگر "يا" به معني اين است كه كليه مدارك بازيافتني موادي را كه حاوي واژه تعيين شده قبلي يا واژه تعيين شده بعدي هستند (هريك در حوزه تعيين شده مربوط به خود) نمايش داده شوند. و عملگر "نه" بمعني اينست كه كليه مداركي را كه حاوي واژه قبلي هستند ولي حاوي اين واژه نيستند(باز هم هريك در حوزه تعيين شده مربوط به خود) نمايش داده شوند. پس از تعيين نوع عملگر، نوبت به وارد كردن واژه بعدي و تعيين حوزه مربوطه جهت جستجو مي رسد. درصورت نياز، سومين محل نيز براي تعيين واژه سوم و نوع عملگر و حوزه مربوطه قابل استفاده است. پس از تعيين واژه ها، نحوه نمايش اطلاعات يافته شده را تعيين كنيد. اطلاعات بطور پيشفرض بصورت خالصه نمايش داده مي شوند كه درصورت نياز مي توان آنها را بصورت اطلاعات كامل يا اطلاعات برچسبي و يا جدولي نيز مشاهده نمود. براي تعيين تعداد نمايش مدارك يافته شده در هر صفحه، از ليست، تعداد مورد نظر خود را مشخص كنيد. سپس مي توانيد پايگاههايي را كه مايل هستيد در آنها به جستجو بپردازيد در انتها براي شروع عمليات كليد جستجو را فشار دهيد.
      عنوان مثال در صورتيكه به دنبال كتاب " پاتولوژي رابينز " هستيد و مي خواهيد ببينيد كه ناشري غير از انتشارات " پارسيان " آن را دارد يا خير به اينصورت عمل كنيد: در اولين محل كلمه "پاتولوژي " را وارد كنيد نوع عملگر منطقي بايستي "و" باشد و فيلد جستجو را همان عنوان انتخاب كنيد. دومين محل كلمه " رابينز " را وارد كرده و فيلد جستجو را به سرشناسه و پديدآور تغيير دهيد. نوع عملگر سوم را به "نه" تغيير داده و در محل سوم كلمه " پارسيان "  را وارد كرده و فيلد جستجو را ناشر تعيين نماييد. در اين حالت، فراكاوش كليه مداركي را كه در فيلد عنوان آنها كلمه " پاتولوژي " وجود دارد و در فيلد سرشناسه پديدآور آنها كلمه " رابينز " هست و در فيلد ناشر كلمه " پارسيان "  نيست براي شما نمايش خواهد داد.






دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي، درماني استان

لرستان

تعداد بازدید: 28543340 آخرین به روزرسانی: 09 ارديبهشت 1403

 مقالات articles  2018  2017  2016  2015  2014 

سئوالات متداول
بيانيه حريم خصوصي
 بيانيه توافق سطح خدمات
راهبرد مشاركت دستگاه
IT
eprints

.

Page created in 1.6992220878601 seconds.
memoryUsage : 7524Kb