جمعه،07 ارديبهشت 1403 English

دانشكده پزشكي

Lorestan
University of Medical Sciences


   
    • 8.آيين نامه خدمات كتابخانه

      آيين نامه خدمات كتابخانه

      آيين‌نامه استفاده از كتابخانه‌هاي دانشگاه علوم پزشكي لرستان
      نظر به اهميت كتاب و كتابخانه و به منظور استفاده بيشتر و كارآمدتر از امكانات موجود در كتابخانه‌هاي دانشگاه علوم پزشكي، آيين‌نامه استفاده از كتابخانه‌هاي دانشگاه علوم پزشكي لرستان به شرح ذيل اعلام مي‌شود:
      فصل اول: تعاريف و كليات
      ماده1- هدف
      هدف از تدوين اين آيين‌نامه هماهنگي و يكدست سازي ارائه خدمات در كليه كتابخانه‌هاي دانشگاه علوم پزشكي لرستان مي‌باشد.
      ماده2- مجموعه منابع
      مجموعه منابع موجود در كتابخانه‌هاي دانشگاه شامل كتب فارسي (غيرمرجع)، كتب لاتين (غيرمرجع)، مجلات چاپي فارسي، مجلات لاتين، مجلات الكترونيك، لوح فشرده فارسي، لوح فشرده لاتين، طرح‌هاي تحقيقاتي، پايان‌نامه‌ها، مقاله نامه‌ها، آمارنامه‌ها، نقشه‌ها، جزوات، كتب فارسي و لاتين مرجع شامل اطلس‌ها، دايره‌المعارف‌ها، سرگذشت‌نامه‌ها مي‌باشد.
      تبصره: منابع و موادي كه امانت داده نمي‌شوند:
      1- منابع مرجع
      2- منابعي كه هنوز در دفتر اموال كتابخانه ثبت نشده است.
      3- پايان‌نامه‌ها
      4- طرح‌هاي تحقيقاتي
      5- مجلات، نقشه‌ها
      فصل دوم: عضويت
      ماده 3: اعضا
      گروه‌هاي زير مي‌توانند به عضويت كتابخانه‌هاي دانشگاه پذيرفته شوند:
      1-اعضاي هيئت علمي دانشگاه
      2- دانشجويان كليه مقاطع در كليه رشته‌هاي دانشگاه
      3- كليه كاركنان رسمي، پيماني، قراردادي، طرحي، شركتي
      تبصره1: كاركنان بازنشسته دانشگاه و دانش‌آموختگان دانشگاه با ارائه كارت شناسايي معتبر (كارت ملي يا شناسنامه) مي‌توانند از منابع كتابخانه بهره‌مند شوند.
      تبصره2: افرادي كه هيچ وابستگي به دانشگاه علوم پزشكي لرستان ندارند فقط با معرفي نامه از رياست كتابخانه‌هاي دانشگاه حق بهره‌مندي از خدمات كتابخانه‌ها در فضاي كتابخانه را دارند.
      ماده 4: مراحل عضويت
      1-مراجعه به سايت http://lib.lums.ac.ir
      2- كليك روي گزينه "ثبت نام بر خط در كتابخانه"
      3- كليك روي گزينه "با شرايط و ضوابط موافقم"
      4- تكميل فرم اطلاعات فردي و پايگاه عضويت
      5- بارگذاري مدارك (اسكن عكس، صفحه اول شناسنامه، پشت و روي كارت ملي، كارت دانشجويي براي دانشجويان و حكم كارگزيني براي كاركنان و هيئت علمي)
      6- ثبت نهايي و دريافت كد رهگيري
      7- به همراه داشتن اصل كارت دانشجويي/اصل حكم كارگزيني در اولين مراجعه خود به كتابخانه جهت تاييد نهايي عضويت و تحويل گرفتن كارت عضويت باركددار
      تبصره: هر شخص واجد شرايط با توجه به تحت وب بودن نرم‌افزار فقط يكي از كتابخانه‌هاي دانشگاه مي‌تواند عضو شود و با همان عضويت از خدمات كليه كتابخانه‌هاي دانشگاه مي‌تواند بهره‌مند شود.
      ماده 5- مدت عضويت
      1- مدت عضويت دانشجويان تا پايان مدت اعتبار كارت دانشجويي آنها مي‌باشد.
      2- عضويت اعضاي هيئت علمي و كاركنان دانشگاه تا پايان دوره اشتغال آنها در دانشگاه معتبر است.
      فصل سوم: امانت منابع
      ماده6: اعضا
      1-امانت منابع از كتابخانه‌هاي دانشگاه مختص اعضاي كتابخانه مي‌باشد.
      2- اعضا فقط با كارت عضويت باركددار مي‌توانند منابع را امانت بگيرند.
      3- كتابخانه مي‌تواند يك نسخه از منابعي كه متقاضي بيشتري دارند در مخزن نگهداري كند كه منحصرا در كتابخانه مورد استفاده قرار بگيرد.تشخيص اين مورد بر اساس گزارش ميز امانت و تاييد مسئول كتابخانه مي‌باشد.
      4- اعضا مي‌توانند منابع خود را به صورت تلفني يا حضوري تمديد كنند. (مدت تمديد يك دوره 14 روزه مي‌باشد.)
      5- تعداد مدارك و مدت زمان امانت اعضا از كتابخانه به صورت ذيل مي‌باشد:

       

      اعضا

      حداكثر تعداد مدارك

      مدت امانت

      كليه كاركنان دانشجويان مقطع كارداني و كارشناسي

      3

      14 روز

      كليه دانشجويان مقطع كارشناسي ارشد و دكتراي عمومي

      5

      14 روز

      دانشجويان دوره تخصص و اعضاي هيئت علمي

      7

      21 روز

      دانشجويان دانشگاه غير

      2

      7 روز

       
      تبصره1: هر عضو از هر مدرك فقط يك عنوان مي‌تواند امانت بگيرد.( دو نسخه از يك عنوان امانت داده نمي‌شود.)
      تبصره2: كليه اعضا در صورت رزرو نبودن منابع به امانت برده شده و نداشتن متقاضي مي‌توانند تا يك دوره ديگر نيز آنها را تمديد كنند.
      تبصره3: مدت زمان امانت و تعداد منابع امانتي برحسب شرايط و با تشخيص كتابدار امانت قابل تغيير است.
      تبصره4: امانت به دانشجويان دانشكده‌هاي ديگر دانشگاه با توجه به شرايط و با تشخيص كتابدار امانت امكانپذير است.
      تبصره5: هرگاه فردي بدون رعايت مقررات مربوط به امانت اقدام به خارج نمودن منابع از كتابخانه نمايد براي اولين بار اخطار كتبي و در صورت تكرار از كليه خدمات كتابخانه‌هاي دانشگاه محروم مي‌شود، دانشجويان نيز به عنوان  متخلف به كميته انضباطي دانشگاه معرفي خواهند شد.
      تبصره6: امانت منابع به دانشجويان دانشگاه غير، با توجه به شرايط و تشخيص كتابدار امكان پذير است.
      ماده7- رزرو منابع
      1-اعضا مي‌توانند منابع مورد درخواست خود را از آدرس http://lib.lums.ac.ir  رزرو نمايند.
      تبصره: جهت رزرو منابع، بعد از ورود به آدرس بالا، در قسمت نام كاربري شماره عضويت هشت رقمي درج شده در كارت عضويت را وارد نماييد.
      2- منبع رزرو شده فقط تا 24 ساعت براي عضو نگهداري مي‌شود، در صورت عدم مراجعه عضو در مهلت تعيين شده كتابخانه مي‌تواند منبع را در اختيار متقاضي ديگري قرار دهد.
      ماده8- جريمه ديركرد، پارگي، مفقود شدن و يا هرنوع آسيب به منبع
      1- عضو موظف است راس تاريخ تعيين شده، منابع را به كتابخانه بازگرداند.
      2- در صورتي‌كه منبع در تاريخ مقرر به كتابخانه عودت داده نشود، براي هرروز تاخير جريمه برابر تعرفه هاي اعلام شده در آغاز هر سال در نظر گرفته مي‌شود.
      3- در صورت پارگي، مفقودي و يا هر نوع آسيب منبع، عضو بايد جديدترين نسخه از همان منبع را در اسرع وقت تهيه نمايد.
      4- در صورتي‌كه عضو نتواند عين منبع مفقودي يا آسيب‌ديده را تهيه كند، وي ملزم به جبران خسارت براساس نظر مسئول كتابخانه مي‌باشد.
      تبصره2:
      1- شبيه كتاب خريداري شود.
      2- برابر قيمت جديدترين نسخه آن، از منابع ديگر با نظر كتابدار تهيه شود.
      تبصره3: عضو مي‌بايست در اسرع وقت( حداكثر يك ماه بعد از اعلام كتابدار به وي) نسبت به جبران خسارت اقدام نمايد و تا حصول نتيجه، عضويت وي غيرفعال شده و از امانت محروم خواهد شد.
      تبصره4: در صورت عدم پرداخت جريمه و يا خسارت، عضويت شخص لغو شده و مراتب جهت تصميم‌گيري به رياست كتابخانه‌هاي دانشگاه رسانده خواهد شد.
      فصل چهارم: استفاده در محل منابع
      ماده9: اعضا مي‌توانند در ساعاتي كه كتابخانه اعلام خواهد كرد از منابع موردنظر در محل استفاده كنند.
      ماده10: استفاده از منابع در محل براي كليه مراجعان غيرعضو منوط به ارائه كارت شناسايي معتبر است.
      تبصره: به منظور استفاده هرچه بيشتر منابع موجود در كتابخانه‌هاي دانشگاه؛ اساتيد، دانشجويان، دانش‌پژوهان ساير مراكز و ... پس از تاييد رياست كتابخانه‌هاي دانشگاه براي دوره زماني محدود و معين مجاز به استفاده از منابع در محل مي‌باشند.
      ماده11: فتوكپي از طرح هاي تحقيقاتي و پايان‌نامه‌ها مجاز نمي‌باشد.
      ماده12: فتوكپي و تكثير منابع مجاز (نشريات، كتاب، سي دي و دي وي دي)، پرينت مقالات و اطلاعات علمي، اسكن در محل كتابخانه براساس تعرفه‌هاي تعيين شده در آغاز هرسال انجام مي‌شود.
      ماده13- رعايت نظم در كتابخانه و سالن‌هاي مطالعه
      به منظور استفاده هرچه بيشتر از محيط آرام كتابخانه و حفظ و حراست از اموال آن استفاده‌كنندگان موظف به رعايت موارد ذيل مي‌باشند:
      1- رعايت سكوت مطلق در محيط كتابخانه و سالن‌هاي مطالعه
      2- خودداري از خوردن و آشاميدن و استعمال دخانيات
      3- مطالعه به صورت انفرادي
      4- به همراه داشتن كارت عضويت و كارت شناسايي معتبر به هنگام ورود به كتابخانه و سالن‌هاي مطالعه
      5- استفاده از تلفن همراه در كتابخانه و سالن‌هاي مطالعه اكيدا ممنوع است.
      6- رعايت شئونات و حجاب اسلامي
      7- عدم جابجايي لوازم كتابخانه
      8- خودداري از رزرو صندلي‌هاي سالن مطالعه
      فصل پنجم: تسويه حساب
      ماده13: كليه‌ي اعضا موظف‌اند پس از فراغت از تحصيل، انصرافي، انتقال، مرخصي تحصيلي، اتمام دوره همكاري، قطع رابطه استخدامي به هر دليل، بازنشستگي برگه تسويه حساب با كتابخانه را جهت تاييد و مهر و امضا تحويل نمايند.
      تبصره1: كليه دانشجويان اعم از عضو و غيرعضو در كليه رشته‌ها و مقاطع مختلف كه پايان نامه دارند جهت تاييديه برگه تسويه يك نسخه چاپي و يك نسخه الكترونيكي از پايان نامه خود را به كتابخانه مركزي و همچنين يك نسخه چاپي و يك نسخه الكترونيكي به كتابخانه دانشكده محل تحصيل تحويل دهند.
      تبصره2: فرمت چكيده پايان نامه بصورت فايل word باشد.
      تبصره3: برگه تسويه فقط براي اعضايي تاييد و مهر مي‌شود كه هيچ يك از منابع كتابخانه نزد ايشان نباشد.
      فصل ششم: وجين منابع
      كتابخانه براي حفظ پويايي مجموعه خود از يك سو نيازمند افزودن منابع روزآمد و موردنياز بوده، و از سوي ديگر بايد منابعي كه در روند پرشتاب توليد علم به هر دليلي جايگاه خود را در تامين نياز اطلاعاتي استفاده‌كنندگان از دست داده‌اند را از مجموعه خارج نمايد.
      ماده14: معيارها و ضوابط وجين
      1- منابع فرسوده، مستعمل كه ارزش علمي و يا تاريخي ندارند و نگهداري آنها موجب اشغال فضا، صرف هزينه نگهداري و آلودگي ساير منابع خواهد بود.
      2- ويرايش‌هاي قديمي منابع درسي كه به مرور زمان اعتبار محتوايي خود را از دست داده و كم ارزش شده‌اند .
      تبصره1: منابع نفيس، تاريخي و هنري در حيطه علوم پزشكي از شرايط وجين استثنا مي‌باشند.
      تبصره2: وجين منابع از مجموعه كتابخانه به صورت مستمر و يكبار در سال انجام خواهد پذيرفت.
      ماده15: مراحل وجين
      1-كتابخانه موظف است براساس معيارهاي ذكرشده، به شناسايي، انتخاب و جمع‌آوري منابعي كه بايد وجين شوند بپردازد.
      2- ليست منابع انتخاب شده براي وجين در ابندا به تاييد مديران گروه‌هاي تخصصي و معاونين پژوهشي مربوطه برسد.
      3- منابع وجين شده در نرم‌افزار كتابخانه‌اي تعريف شود.
      4- ليست جهت صورتجلسه به كميته وجين ارسال مي‌شود.
      تبصره: اعضاي كميته متشكل از مدير پژوهشي مركز مربوطه، مسئول كتابخانه، رياست كتابخانه‌هاي دانشگاه، امين اموال مي‌باشد.
      5- نمايشگاهي از منابع وجين شده (رايگان) برگزار مي‌شود.
      6- منابع وجين شده (مابقي بعد از نمايشگاه) به امين اموال تحويل داده مي‌شود.
      فصل هفتم: مجموعه سازي و سفارش مواد
      مجموعه سازي كه از آن با عنوان انتخاب و تهيه مواد كتابخانه يا فراهم‌آوري ياد مي‌شود عبارت است از فرآيندها و مسئوليت‌هايي كه طي آن مجموعه يك كتابخانه بر اساس يك طرح و خط‌مشي معين از طرق مختلف اعم از خريد، مبادله و اهدا تهيه مي‌گردد و با انجام دادن روندها و فرآيندهاي اين مجموعه به صورتي پويا، كارآمد و روزآمد حفظ و نگهداري مي‌شود تا امكان دستيابي مراجعه‌كنندگان به آن فراهم گردد.
      ماده16: ابزارهاي انتخاب
      نمونه‌هاي عناوين جديد ارسالي از سوي ناشران، پايگاه‌هاي اينترنتي، كاتالوگ نمايشگاه‌هاي كتاب، پيشنهادهاي كتابداران و متخصصان موضوعي، اعضاء هيئت علمي، دانشجويان، كاركنان از ابزارهاي انتخاب مي‌باشند.
      ماده17: با توجه به برگزاري فصلي و ساليانه نمايشگاه‌هاي كتاب از جمله نمايشگاه بين المللي كتاب تهران در ارديبهشت ماه هرسال، با ارسال نامه نيازسنجي به گروه‌هاي مختلف ، مراجعان (دانشجويان، كاركنان، اساتيد و ...)، فهرست كتب موردنياز خود را از طريق كاتالوگ‌هاي توزيع شده انتخاب و به كتابخانه اعلام مي‌نمايند.
      تبصره1: ليست نيازسنجي مراجعين كه در طول سال انجام شده در نظر گرفته شود.
      تبصره2: ليس




دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي، درماني استان

لرستان

تعداد بازدید: 28543328 آخرین به روزرسانی: 04 ارديبهشت 1403

 مقالات articles  2018  2017  2016  2015  2014 

سئوالات متداول
بيانيه حريم خصوصي
 بيانيه توافق سطح خدمات
راهبرد مشاركت دستگاه
IT
eprints

.

Page created in 0.63806509971619 seconds.
memoryUsage : 6242Kb